11 בינואר 2012

הקונגרס הציוני לנוער

כתבתה של נעה טפר, תלמידת כיתה ח', תיכון מקיף ו' אשדוד.

הקונגרס הציוני הינו כנס חינוכי, שמטרתו לחשוף את בני-הנוער לנושאים ערכיים ואקטואליים, ומאפשר להם להשמיע את דבריהם.

מידי שנה מועבר הקונגרס הציוני לנוער על-ידי ארגון הנוער "צמרת", קבוצה של בני-נוער המאמינים ברעיון הציונות ומגשימים אותו בהתנדבות. הרעיון העומד מאחורי השם צמרת הוא: ציונות, מנהיגות, רעות ותרומה לקהילה.
ביום שני, ה-12 בדצמבר, התקיים הקונגרס העירוני לנוער בסניף אשדוד בנושא: "צדק חברתי - בין מרכז לפריפריה". מרכז ופריפריה אלו שני מושגים, שנשמעים מידי יום, אך ילדים רבים אינם יודעים מהי משמעותם. משום כך ניתן לראות כמה רבה החשיבות של קיום הקונגרסים בכלל, ושל קונגרס זה בפרט.

בית הספר התיכון מקיף ו' לקח חלק בקונגרס. בשעה 8:15 עשו פעימותיהם התלמידים ליום לימודי מהנה במיוחד.
פתיחת הקונגרס כללה נאומים ארוכים ומייגעים מבחינת התלמידים, וכשהם תמו התפנו להקשיב להרצאה מעניינת ממרצה בתחום מרכז ופריפריה. המרצה הסביר על נושא חברתי זה, ונתן דוגמאות רבות.
בתום ההרצאה חולקו כל התלמידים שנכחו לקבוצות. כל קבוצת תלמידים הובלה על-ידי שני מדריכים, שהם בני הנוער של ארגון "צמרת".

פעילות התלמידים הייתה "חבילה עוברת". אלא, שבמשחק הזה הם לא נשאלו, "מיהו הילד היפה ביותר בקבוצה?", או קיבלו את המשימה "קפוץ על רגל ימין 105 פעמים כאשר עיניך עצומות". הילדים בכלל חולקו לקבוצות על שם ערים שונות, כאשר הערים שנבחרו היו: ירושלים, תל-אביב, רהט, אשקלון ונהרייה.
 וכך קיבלה כל עיר שטרות של כסף מדומה. הערים הגדולות שממוקמות במרכז, כמו לדוגמא העיר תל-אביב, קיבלו 700 שקלים, לעומת ערים בפריפריה, כמו לדוגמא היישוב רהט, שבני קבוצתו זכו ל-300 שקלים בלבד. בנוסף, לכל קבוצה חולק דף הסבר על העיר או היישוב שנבחרו להיות, שמטרתו לסייע לחברי-הקבוצה במשימות שיבצעו ובשאלות עליהן ישאלו.
 בתום כל ההכנות החלה הפעילות, הושמעה מנגינה, והילדים החלו להעביר זה לזה את החבילה. בכל פעם שהופסקה המנגינה על-ידי אחד המדריכים, הסיר הילד שהחבילה נעצרה אצלו, שכבה אחת, וקרא בקול את שנכתב על הפתק. במידה וזאת הייתה שאלה, נאלצו הוא וקבוצתו לענות עליה. במידה והייתה זו משימה, היא הוכרזה כתחרות, וכל קבוצה לקחה בה חלק.
אך לא רק משימות ושאלות כללה הפעילות. נוסף לכך, גבו המדריכים מיסים מהקבוצות או העניקו להן מענקים כספיים. אך המיסים שהוטלו והמענקים שניתנו לכל קבוצה לא היו שווים, וזאת כדי להמחיש את ההבדל בין הפריפריה למרכז.

בתום הפעילות ושיחת הסיכום, שבו כל התלמידים לאולם הגדול. באולם הם האזינו לשיר ששרה להקה מסוימת, וזכו לשמוע תודות, שהיו באורך דברי הפתיחה.
לאחר שתם היום הארוך, בשעה 13:30, התפזרו כל בני-הנוער שהשתתפו בו.
התלמידים נהנו מאוד, ולא רק כי פספסו יום לימודים. במהלך הקונגרס, הם נחשפו לנושא נרחב, והתעמקו בו במהלך כל היום. הם זכו להקשיב להרצאה מעניינת וללמדו באופן חוויתי דרך משחק. הקונגרס חשף את בני-הנוער למה שמתרחש בסביבתם בדרך מיוחדת שיזכרו למשך תקופה ארוכה.

2 תגובות:

  1. כתבה יפה!!

    השבמחק
  2. נהדר.
    אני שמחה לראות שהחינוך כיום הוא לא רק רשמי משעמם כפי שאני זוכרת אותו ושאתם מכניסים אלמנטים נוספים ומשעשעים כדי להעביר תכנים ומסרים חינוכיים.
    אני חושבת שכפי שהמפה הטכנולוגית נראית כיום, לא יהיו מנוס להתאים את תוכן הלימוד ובעיקר את אופן הלימוד לאורח החיים של תלמידנו. ועדיף מוקדם מאשר מאוחר.

    השבמחק

מינהל החינוך באשדוד רואה חשיבות רבה בשקיפות ובהצגת הנעשה במסגרות החינוך בעיר. חשיבות מיוחדת ניתנת לדעתם של תלמידי העיר על השקפותיהם, המאירים לא פעם את עיניהם של מקבלי ההחלטות. להלן במה לביטויים ולחוויותיהם ממסגרת הלימודים של התלמידים המוזמנים להעביר מפרי עטם למערכת האתר.

המעוניינים לפרסם בעמוד זה, מוזמנים להעביר את הצעותיהם באמצעות
הלינק.