25 בינואר 2011

החיים והמוות ביד הסמיילי

כתבתו של לירון עמיחי, תלמיד כיתה י' 7, תיכון מקיף י'.

מה גורם לבני הנוער להוסיף סמיילי לכל משפט?
מה פירושם של הסמיילים?

יושב על מיטת הנוער בחדר של אמילי, נערה מאשדוד, חדר נוער טיפוסי לחלוטין. פוסטרים של להקות פופולריות על הקירות, צבע אדום דומיננטי בחדר, והמון נגיעות של סטייל אישי. "אי אפשר לכתוב בלי סמיילים. אני מניחה שכבר התרגלתי, זה פשוט מתבקש... כשכותבים בלי סמיילים, מה שכתבת מקבל רצינות יתרה, פשוט אי אפשר בלי" כך היא אמרה.

בשנים האחרונות, התחילו הסמיילים להחליף מילים, ואף משפטים. סמיילי אחד יכול להיות בעל משמעות גדולה מאוד, ויכול לשנות קונוטציה שלמה של משפט. הסמיילים עוזרים לנו, בני הנוער, לבטא את הרגש הטעון בכל משפט.
"הסמיילי הפך להיות חלק אינטגרלי מהטקסט, אל תתפלאו אם בשנים הבאות נראה את הסמיילים בעיתונות ובכל כתבה"
אכן, כמו שאמילי הזכירה, הסמיילים הפכו לחלק אינטגרלי ומשמעותי מהטקסט של בני הנוער, לפעמים מגיע הסמיילי אף לעבודות הגשה בית ספריות, והמורים המסכנים לא מבינים מה מביעים כל הסימנים האלה, ובצדק! מה שלנו, בני הנוער, קל מאוד להבין, למבוגרים מאוד קשה. אין מה לעשות, הסמיילים הם המומחיות שלנו. אנחנו בעלי הראש היצירתי שמאחורי הסמיילים.

לדוגמא הסמיילי "XD" האם תוכלו לנחש מה הוא מסמל?
אם תתאמצו, ותפעילו את החלק הימני של המוח אשר ברוב המקרים יותר מפותח אצל בני הנוער של היום, תוכלו לראות סמיילי המבטא פרצוף צוחק, וכמו במתמטיקה, כאשר מספר האפסים שנמצאים אחרי האחד, מבטאים את גודלו של המספר,
כך גם פה: מספר ה"D" שאחרי ה"X", מבטאים עד כמה מצחיק היה המשפט האחרון. כמו כן, לכל בן נוער יש את סמיילים המיוחדים שלו, שמבטאים את הסגנון שלו - סמיילים מסויימים יכולים לבטא אוכלוסיה שלמה ואף תרבות!

אך מה יקרה כשנצטרך לכתוב  ללא סמיילים?
התלותיות שבני הנוער פיתחה בסמיילים, גדולה כל כך, וברגע שהם צריכים לבטא את הרגשתם באמצעות מילים פשוטות, משימה שבדרך כלל פשוטה וקלה למבוגרים, הופכת להיות מטלה קשה מאוד לבני הנוער. העברית שלנו נעשתה יותר פשוטה, פחות פורמלית, ויותר דבורה. כנראה שאין ביכולתנו לשנות את זה.
"ניסיתי לכתוב בעבר ללא סמיילים, זו מטרה קשה מאוד. נשברתי לאחר כמה שעות. פתאום כל דבר שכתבתי קיבל רצינות יתרה,  ולפעמים תגובה שהייתי יכולה להגיב בסמיילי אחד פשוט הופכת להיות כל כך קשה במילים" חתמה אמילי את דבריה.
כנראה שלא תהיה ברירה, או שאנחנו בני הנוער נצטרך ללמוד להסתדר בלי סמיילים, או שעולם המבוגרים יצטרך שעות נוספות כדי ללמוד את לקסיקון הסמיילים שלנו.

מילון הסמיילים המקוצר:
:-) :) - הסמיילי השמח המוכר והאהוב.
XD- סמיילי שמבטא צחוק או ציניות.
P : P= - סמיילי מוציא לשון.
^_^  ^^ - סמיילי שמח.
*_* - סמיילי שמבטא התלהבות.
O_O -  סמיילי שמבטא אי הבנה.
>.< - סמיילי שמבטא כעס.
חחחח -  סוג של סמיילי שמבטא צחוק.
3> - לב.
;-) - קריצה.
D: - חיוך גדול.
O: - מופתע.
S: - מבולבל.
T_T או Y_Y -  בוכה.
:‘( - בוכה.
._. - קטן אמונה.
-_-  - אדיש.
:-* - נשיקה.

לעוד סמיילים ופירושם ניתן לחפש את צמד המילים: Urban dictionary ב- Google.

לגירסה מעוצבת של כתבה זו לחצו כאן

2 תגובות:

  1. שלום לכותב הפוסט. אני באופן אישי מסכימה עם בני נוער וגם לי היה את הניסיון ניכשל לכתוב ללא סמיילים ולא הצלחתי.. אפילו שכותבים לי ללא שום סימן מסוג של סמייל המשפט הופך להיות רציני יותר ולפעמים אני לא מצליחה לפרש את הכוונה של הכותב...

    השבמחק

מינהל החינוך באשדוד רואה חשיבות רבה בשקיפות ובהצגת הנעשה במסגרות החינוך בעיר. חשיבות מיוחדת ניתנת לדעתם של תלמידי העיר על השקפותיהם, המאירים לא פעם את עיניהם של מקבלי ההחלטות. להלן במה לביטויים ולחוויותיהם ממסגרת הלימודים של התלמידים המוזמנים להעביר מפרי עטם למערכת האתר.

המעוניינים לפרסם בעמוד זה, מוזמנים להעביר את הצעותיהם באמצעות
הלינק.