20 בפברואר 2013

הרחבת בגרות: החלטה גורלית?

כתבתו של איגנסיו ברנאום, תלמיד כיתה י', מקיף ו', אשדוד.
כשמגיעים לתיכון, כלומר לכיתות י', י"א, י"ב, צריכים לבחור אילו מקצועות להרחיב ל-5 יחידות לימוד.
הבחירה כמובן ניתנת בידי התלמיד, אבל שכזאת שנראית לכאורה כהחלטה פשוטה, היא לא ממש כך אלא להפך, יש לה כמה השלכות. למשל במקיף שלי, בכיתה שלי, בוחרים מקצוע אחד להרחיב בשונה מכיתות אחרות, זאת מכיוון שכיתת תקשורת, כלומר המקצוע תקשורת, כבר אני מרחיב ל-5 יחידות. כאמור נותר לי עוד מקצוע אחד להרחיב למעט ממתמטיקה ואנגלית מן הסתם.

ההחלטה לאיזה מקצוע להרחיב מתוך שלל מקצועות אפשריים להרחבה די קשה, מכיוון שבהחלטות כאלו צריכים לחשוב על העתיד. אני למשל בתחילת השנה חשבתי לעצמי להרחיב ל-5 יחידות את המקצוע גאוגרפיה משתי סיבות: הראשונה מכיוון שזאת אחד מהבגרויות שרוב התלמידים שבוחרים את המקצוע הזה עוברים בציונים גבוהים, והסיבה השנייה מכיוון שאני מרחיב כבר את המקצוע שאני רוצה לעתיד (כלומר תקשורת), וכבר לא היה לי משנה איזה מקצוע להרחיב.

היום שאני וכיתתי כבר באמצע השנה, אני כבר מתחיל לחשוב אחרת על איזה מקצוע להרחיב, כלומר איזה מקצוע יכול לעזור לי בעתיד, ולא איזה מקצוע יהיה לי קל יותר ללמוד אותו ולעבור אותו.

בזמן הזה של השנה, מתחיל מן "מסע פרסום" של המורים כדי שהתלמידים יבחרו במקצוע שלהם כדי להרחיבו. למשל, אחת מהמורות בכל שיעור אומרת: "השנה אנו נפגשים מעט פעמים בגלל שעות מערכת, אך אני מאמינה שבשנה הבאה רוב התלמידים יבחרו במקצוע הזה ואנו ניפגש הרבה פעמים". מורה אחרת אמרה: "אני עוזרת לחמישה או שישה תלמידים באופן פרטני בשיעור, וכך זה נראה גם בכיתה שמי שמרחיב 5 יחידות ותמיד התלמידים שלי שם יוצאים עם ציונים מעל לממוצע הארצי, אני אומרת את זה לכם כחומר למחשבה".

החלטות לא תמיד פשוטות וקלות, תמיד בתוכה מכלילות יתרונות וחסרונות. כשאני חושב על כל זה אני מגיע למסקנה או להחלטה יותר נכון, אני מחליט להרחיב את המקצוע שאני יודע שזה יועיל לי בעתיד. אז אני כבר בחרתי את מה שרציתי, אז בהצלחה בכל מה שתבחרו, והעיקר שזו לא תהיה החלטה כה גורלית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מינהל החינוך באשדוד רואה חשיבות רבה בשקיפות ובהצגת הנעשה במסגרות החינוך בעיר. חשיבות מיוחדת ניתנת לדעתם של תלמידי העיר על השקפותיהם, המאירים לא פעם את עיניהם של מקבלי ההחלטות. להלן במה לביטויים ולחוויותיהם ממסגרת הלימודים של התלמידים המוזמנים להעביר מפרי עטם למערכת האתר.

המעוניינים לפרסם בעמוד זה, מוזמנים להעביר את הצעותיהם באמצעות
הלינק.