22 בפברואר 2011

מבחן בגרות בלחץ

כתבתה של נטלי כהן, תלמידת כיתה י'1, תיכון מקיף ז' באשדוד.

"בגרויות" - המילה שמכניסה ללחץ מלא נערים ונערות בישראל. מחקרים מראים כי 30 אחוז מכלל התלמידים סובלים במידה זו או אחרת מחרדת בחינות. וממה בכלל נובע הלחץ? הלחץ הנפשי נובע מתחושות שליליות בתוכנו, אירועים שונים, שבמצב רוח רגיל יעברו בלי להותיר שום רושם מיוחד, יכולים להוציא אותך מדעתך כשאתה מתוח ועצבני.

איך אפשר לדעת שאת/ה סובל מחרדת בחינות / לחץ מבחינות?
לחץ זה מתבטא בתופעות גופניות כמו אכילה מופרזת או המנעות מאכילה לפני הבחינה. בחילות כאבי בטן, תחושת חוסר ישע ונטייה לדחות את כל מה שקשור להתכוננות לבחינה. בזמן המבחן יכולה החרדה להתבטא בתופעות כמו שיתוק מחשבתי, מעבר מהיר משאלה לשאלה בלי לענות על אף אחת במלואה ועוד.

למה נערים ונערות נלחצים מבגרויות?
ישנם נערים שנלחצים מהעבודה שזה מבחן אחד שמסכם את כל מה שלמדת ויכול להשפיע על עתידם. ישנם שיאמרו שעקב כל החומר שצריך ללמוד הם נלחצים שאולי ישכחו או שיהיה להם "בלאק אאוט". כל הלחץ שלהם נובע מהפחד לכישלון, ומדימוי עצמי נמוך, וגם מכישלונות חוזרים. הלחץ יכול גם להיות בגלל ציפיות גבוהות של ההורים ואפילו מלחץ חברתי.

איך להתגבר על החרדה?
כדי לנטרל את החרדה לפני הבחינה, התכוננות לבחינה עם חברים יכולים להפיג את הלחץ - זה עוזר לתחושה שיש עם מי להתייעץ. כשדף הבחינה מונח לפניכם, קראו לאט את השאלות ונסו להתרכז בהבנתן, כי כאתם רגועים אתם יכולים להפיק מהזמן שנותר הרבה יותר. ודבר נוסף הוא הומור - דרך טובה לגרש חרדות , ועוזר למקד את האנרגיה בפתרון הבחינה, ולא להיות לחוצים מכל הלחץ שיצרתם בעצמכם.

אליאור וייסמן היא תלמידה מתיכון מקיף ז' באשדוד. היא מודעת ללחץ שהיא חשה עקב הבגרויות. ולכן הפנתי אליה מספר שאלות:

למה את לחוצה מהבגריות?
"מדובר על מבחן אחד או אוסף מבחנים שמשפיעים על המשך החיים והלימודים בצורה מאוד בולטת ומשמעותית. זה ציון אחד שהולך לקבוע באיזה אוניברסיטה אלמד, מה אני אלמד, ובמה אעבוד וכמה כסף ארוויח."

האם את חושבת שיש משהו שיכול לגרום לך לא להילחץ?
"לא. נראה לי שהלחץ שלי נמשך מלא שנים ולדעתי הלחץ הוא טוב."

הלחץ הוא גורם שעוזר או מונע ממך הצלחה?"אני חושבת שזה עוזר. כשאני לחוצה אני מספיקה יותר, וזה מדרבן אותי להצלחה." 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מינהל החינוך באשדוד רואה חשיבות רבה בשקיפות ובהצגת הנעשה במסגרות החינוך בעיר. חשיבות מיוחדת ניתנת לדעתם של תלמידי העיר על השקפותיהם, המאירים לא פעם את עיניהם של מקבלי ההחלטות. להלן במה לביטויים ולחוויותיהם ממסגרת הלימודים של התלמידים המוזמנים להעביר מפרי עטם למערכת האתר.

המעוניינים לפרסם בעמוד זה, מוזמנים להעביר את הצעותיהם באמצעות
הלינק.