5 בינואר 2014

לאה גולדברג - האישה והאגדה

כתבתו של שלומי מלול תלמיד כיתה י"א, מקיף ג', אשדוד.




"תדמיינו אתכם חוזרים כמה שנים אחורה לימי הנערות . מוזיקה "אמיתית" מתנגנת ברקע ומחשבות על תום ואהבה שוטפים אתכם. בכל אופן , תמונה זאת לצערי , חבויה לה אי שם בעבר . כיום , המוזיקה הישראלית מאבדת מערכה , שירים ללא תוכן ואמת מאחוריהם , מאפיינים את הלהיטים הגדולים ודוחקים לפינה את הקלאסיקות הישראליות."

 בכל שנה מתקיימת תחרות דן דוד , תחרות זו הינה תחרות חיבורים בה בשלב הראשון , המתמודדים רושמים הצעה קצרה על אישיות מעניינת עליה הם ממליצים לקבלת פרס דן דוד היוקרתי.האישיות בה בחרתי , היא מבין אבני הבניין החשובות בתרבות הישראלית –לאה גולדברג. תחרות זו נתנה לי הזדמנות לספר על אישיות קטנה עם השפעה ענקית.

אז ראשית דבר , למה לאה גולדברג?

ובכן , החלטה רגעית , בלחץ של הכתיבה הובילה אותי אליה. חיפושים חוזרים ונשנים באינטרנט , אחר אישיות כבירה אחת –לה אוכל להקדיש את הפרס. לאה הייתה מבין האנשים החשובים בתרבות הישראלית. מעבר להיותה משוררת דגולה , של עשרות להיטים שמלווים אותנו עד היום , היא גם כתבה רומן , תרגמה מאמרים רבים לשפה העברית ותרמה לעושר השפה.

תספר לנו אנקדוטה קטנה על לאה ,שגילית במהלך המחקר שערכת אודותיה.

 לאה גולדברג מעולם לא נישאה ולא הייתה לאם אך זאת לא מנע ממנה לכתוב ולהוציא לאור עשרות שירי ילדים  וסיפורי ילדים . מי מאיתנו בילדותו לא קרא את דירה להשכיר ,  איה פלוטו , והמפוזר מכפר אז"ר? אלו ועוד רבים – הפכו ברבות השנים למרכיבי הילדות הישראלית .בנוסף לכך,  שיריה שהפכו ללהיטי התקופה , ממשיכים להתנגן גם היום בבתים רבים.

"סגנון יומיומי , אמיתי, והכי חשוב -לא נמלץ"

בראש יצירתה הספרותית של גולדברג עומדת שירתה. שירתה של גולדברג, כאופיינית לזמנה, נמלצת פחות מזו של בני הדור הקודם, כגון ביאליק וטשרניחובסקי. לאה ברוב רובם של שיריה הייתה כותבת על נושאי יום יום וחייה האישיים . מיטב שיריה , ורעיונותיה לאלו – הגיעו לאו דווקא מהשפעת האומנות בעולם , אלא מהדבר הפשוט והקטן , הדברים שהיו הכי קרובים לה ולליבה. כך לדוגמא השיר " לתמונת אימא" , נכתב על הקשר ההדוק והאוהב שלה עם אימה , שאיתה התגוררה  שלימים הפך לשיר שכל בן ובת מקדישים לאימם.

כעת , כאשר הדיו שלי עומד להיגמר ארצה לסכם את העניין . זו אומנם איננה כתבה מן המניין , אך כתבה רגילה על אישיות כ"כ גדולה , לעולם לא הייתי מצליח לכתוב . הייתי חייב למתן את הרגש ,ולא לשפוך אותו על הדף . לכן , ראשי פרקים נראו לי דבר מצוין . לאה תמיד תישאר בליבם של הישראלים לעד , היא מלווה ותלווה דורות על גבי דורות עם שיריה , שמנציחים וימשיכו להנציח את אותה אישיות גדולה לעוד שנים רבות מספור.


  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מינהל החינוך באשדוד רואה חשיבות רבה בשקיפות ובהצגת הנעשה במסגרות החינוך בעיר. חשיבות מיוחדת ניתנת לדעתם של תלמידי העיר על השקפותיהם, המאירים לא פעם את עיניהם של מקבלי ההחלטות. להלן במה לביטויים ולחוויותיהם ממסגרת הלימודים של התלמידים המוזמנים להעביר מפרי עטם למערכת האתר.

המעוניינים לפרסם בעמוד זה, מוזמנים להעביר את הצעותיהם באמצעות
הלינק.