24 בינואר 2011

לא נשכח

כתבתו של מתן פיזמן, תלמיד כיתה י' 1, תיכון מקיף ז'.

קבוצה נבחרת של בני נוער מאשדוד משתתפת בפרויקט חדש שעוסק בשואה, ועלה השנה.
הם נפגשים בבית הספר ודנים על משמעות הזיכרון של השואה, על מנת לזכור את הנספים.


העם היהודי, עם שקיים כבר אלפי שנים, עם חזק ונחוש. בין השנים העם סבל מתלאות נוראיות, וביניהן כמובן, השואה.
נשמע כמו תחילתו של שיעור היסטוריה, לא?
ובכן, הרבה אנשים היום בהחלט רואים את השואה כפרט גדול ששייך להיסטוריה ותו לא, השואה בעיניהם היא לא יותר ממקבץ דפים בספר.
פרויקט חדש מנסה לשקם את המצב הנוראי הזה.

מדובר במגמה, ששמה הוא "מגמת השואה" והיא כמובן עוסקת בשואה. המגמה כוללת מספר נבחר של בני נוער שנפגשים מידי שבוע ומשוחחים על האירועים בשואה, ועל הזוועות שהתרחשו בגרמניה הנאצית. הם רואים סרטים וקוראים ספרים בנושא, במטרה לנסות לזכור! לזכור את האירועים הזוועתיים האלו, להראות שהעם היהודי שרד ושעכשיו, כשיש לנו מדינה, דבר מאין זה אינו יכול להתרחש פעם נוספת. במסגרת הפרויקט, התלמידים נפגשים עם ניצולי השואה שהולכים ומתמעטים לאורך השנים.

רבים מהתלמידים בחרו ללכת למגמה בגלל קרבתם המשפחתית לשואה. חלק מהילדים הם דור שלישי לשואה, ומקורביהם היו פרטיזנים, או יהודים שהצליחו להציל עצמם מידי הנאצים - אך הקרבה המשפחתית היא לא הסיבה היחידה שלשמה הם בחרו להצטרף למגמה. "בחרנו ללכת למגמה כי הנושא עניין אותנו מאז ומתמיד, סופסוף יש לנו את הזכות ללמוד עליו לעומק" כך אומרות שתי תלמידות שלוקחות חלק במגמה.

סיפורים רבים עולים בדיונים הרבים שנערכים בין חברי הקבוצה כמו הסיפור שהוצג לקבוצה כסרט שמספר על ילדה ששרדה את השואה, היא ראתה את אחיה והוריה נספים, סבלה, אבל לבסוף הצליחה להציל את עצמה. היא עלתה לארץ אך למרבה הצער היא חלתה במחלת הסרטן ונפטרה כמה שנים אחר כך. הצופים היו ממש נסערים לאחר שהם צפו בסרט, הם לא יכלו שלא להזדהות עם העצב של הגיבורה, והסרט נגע בהם. כמו גם פעילויות רבות אחרות שבהם מתעסקים בני הנוער במסגרת המגמה.

"במגמה אנחנו מנציחים ילדים שנרצחו בשואה, קהילות שלמות שנרצחו, אנחנו שומעים עדויות מפי ניצולי שואה, ומקיימים הרצאות." כך אומרים חברי הקבוצה. והם אכן יקיימו הרצאה במסגרת שבוע השואה בעשרים ושבעה בינואר.
מלבד כל אלה, יש לתלמידים המסיימים את המגמה את הזכות להגיש עבודת גמר שנרשמת כ- 5 יחידות לימוד שואה בתעודת הבגרות.

ניראה כי הקורס מושך אחריו תלמידים רבים שמתעניינים בו, הוא מצליח להעניק למשתתפים בו ידע רחב לגבי השואה, והוא אפילו מזכה את התלמידים ב- 5 יח"ל נוספות מעבר למטרה הנעלה של לימוד השואה, ושל הזיכרון שיישאר לדורות הבאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מינהל החינוך באשדוד רואה חשיבות רבה בשקיפות ובהצגת הנעשה במסגרות החינוך בעיר. חשיבות מיוחדת ניתנת לדעתם של תלמידי העיר על השקפותיהם, המאירים לא פעם את עיניהם של מקבלי ההחלטות. להלן במה לביטויים ולחוויותיהם ממסגרת הלימודים של התלמידים המוזמנים להעביר מפרי עטם למערכת האתר.

המעוניינים לפרסם בעמוד זה, מוזמנים להעביר את הצעותיהם באמצעות
הלינק.